Kapitel 4: Usability


Dette fjerde kapitel omhandler belysningen af eventuelle fejl eller mangler ved hjemmesiden hen mod slutningen af frembringelsesprocessen. Forholdene søges belyst ved brug af henholdsvis testmetoden ’brugertest’ og en ekspertvurdering.


De to testmetoder er valgt ud fra princippet om triangulering – belysning af hjemmesidens funktionalitet fra flere sider, her eksperter og brugere.


14Gregersen og Wisler-Poulsen (2009). Side 25. Se punkt 8 på listen over anvendt litteratur.



Kapitlets indhold


4.1 Ekspertvurdering

4.2 Brugertest

4.3 Resultater og ændringer



4.1 Ekspertvurdering


Første testmetode anvendt til at gennemgå Karnevalsguiden.dk for fejl og mangler er en såkaldt ekspertvurdering. Ideen ved at anvende denne testform er, at vi vurderer det realistisk, at vores udvalgte eksperter til en hvis grad kan forudse eventuelle fejl og mangler ved hjemmesiden. Fejl og mangler, som de besøgende senere ville have oplevet.


Som eksperter i denne sammenhæng har vi udvalgt 4 multimediedesignere og 3 datamatikere med viden om og delvis interesse for karneval. Eksperterne er udvalgt på tværs af køn (2 kvinder og 5 mænd). Desuden er eksperterne valgt sådan, at deres hovedinteresser og kompetencer spænder fra design til kommunikation og teknik/kode. Ligeledes er eksperterne udvalgt efter, at de er villige til at give deres ærlige mening til kende og ikke pakke den ind fordi vi studerer samme sted. Alle syv eksperter hører i øvrigt også ind under vores aldersmæssige målgruppe.


At vi netop har valgt 7 eksperter er ikke en tilfældighed, men et bevist valg, da vi pludselig havde hele 7 eksperter siddende klar. Jo flere, jo bedre, tænkte vi. I en situation på arbejdsmarkedet ville vi dog, på baggrund af den danske specialist i usability Jacob Nielsens forskning, kun udvælge maksimum 5 eksperter15. Selve testen er planlagt til at foregå i 3 faser: Briefing, test og debriefing. Under briefingen er deltagerne blevet informeret om Karnevalsguiden.dk og har fået følgende informationer:


- Testen er individuel, ergo må der ikke samtales om resultaterne før testen er overstået.


- Testen skal foretages i ekspertens standart browser på en selvvalgt enhed (computer, iPad, iPhone). Dette som en sikkerhed i forhold til den brede målgruppes forskellighed, som muligvis kommer til udtryk i en masse forskellige browsere og enheder.


- Der er afsat 1 time til selve testen/gennemgangen af siden.


Herefter har eksperterne samlet kunne diskutere fejl, mangler og mulige løsninger. Eksperternes eksakte noter fra testen kan ses som bilag 4.


15Gregersen og Wisler-Poulsen (2009). Side 78 - 79. Se punkt 8 på listen over anvendt litteratur.



4.2 Brugertest


Ud fra de fastlagte kriterier fra den primære målgruppe i forbindelse med karnevalsguiden.dk, har vi udvalgt 2 testpersoner. Testpersonerne (2 kvinder) har hver indvilget i at bruge cirka 30 minutter på at deltage i en skræddersyet brugertest. Testen har til formål, at teste hvorvidt hjemmesiden kan bruges til det formål, som den er konstrueret til. Testen er gennemført efter, at siden blev opdateret på baggrund af ekspertvurderingen, så testpersonerne undgik at finde nogle af de fejl, som eksperterne havde forudset.


Før gennemførelsen af brugertesten har vi forberedt en liste af spørgsmål og opgaver. Fælles dem gælder, at de er specificeret omkring de områder af hjemmesiden, hvor vi finder det mest sandsynligt, at de besøgende måske vil stille sig uforstående over løsningen.


Det er vigtigt at have i mente, at testen ”kun” er gennemført på et udsnit af siden. Vi har inden testen forsøgt at udfylde et repræsentativt udsnit af hjemmesiden med indhold, for at gøre testen så realistisk som muligt. Yderligere har vi tilføjet tomme sider med beskrivelser af, hvilket indehold den besøgende kunne forvente at finde. Dog kan vi ikke sige os fri fra sandsynligheden for, at andre fejl og mangler vil blive klarlagt, hvis hele hjemmesiden var fyldt ud med indhold.


De eksakte spørgsmål, detaljer og opgaver, som blev stillet testpersonerne undervejs i brugertestene, fremgår af bilag 5 ligesom resultaterne fra testen også gør.



4.3 Resultater og ændringer


Efter at vi har gennemført først en ekspertvurdering og derefter en brugertest har vi lokaliseret en lille række af fejl og mangler, som enten kunne komme til eller allerede generer eller forvirrer de besøgende på Karnevalsguiden. En række af de fejl og mangler har vi rettet. Rettelserne fremgår nedenfor.


BEMÆRK: Hjemmesiden er testet på et lidt tidligere stadie af hjemmesiden, også da den var uploadet på et andet domæne end det vi har afleveret med. Derfor kan der forekomme afvigelser fra det afleverede website.


Eksperter angav, at understregningen under et par menupunkter var for kort, dette var nemt at rette:


linkstreg

linkret

En ekspert angav, at han på logoet fik et rundt cirkelformet link ved brug af Mac, dette er rettet:



linkfejl

Eksperter angav, at mouse over effekten på Kulturministeriets logo var misvisende. Denne blev derfor rettet:



kulturministeriet

Nærmest samtlige eksperter angav, at havelågelinks i menuen var et problem for eventuelle besøgende. Dog forstod de hvorfor, at de var der. Hjemmesiden skulle jo ”kun” være en ’proof of content’ side. Alligevel har vi valgt at lave undersiderne og informerer om, hvilket indhold der skulle være:


manglendelinks

Afslutningsvis har vi på baggrund af både brugertest og ekspertvurdering konstateret, at besøgende, som eksperterne forudsagde, har problemer med at anvende ’læs mere’ funktionen ved artikeludsnittene. Ligeledes har vi konstateret, at der for nogle besøgende kan opstå problemer ved, at de ikke får en bekræftelse på, at de har tilmeldt sig Karnevalsguiden.dk’s nyhedsbrev.


Ved rapportens udarbejdelse arbejdede vi stadig på at rette fejlene. Om de nåede at blive rettet kan ses af hjemmesiden. Alternativt er det noget der arbejdes videre med efter afleveringen af projektet.